Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Auteur Bericht
 Titel: Oogsten van zaden
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2010 16:00 

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat ik dit bericht op de juiste plek plaats.
Mijn vraag gaat over het oogsten van zaden.

Ik heb een Orange Bud vrouwtje bestoven met een O.B. mannetje. Niets bijzonders dus. Puur voor de lol en om te zien hoeveel zaden er wel niet vanaf zouden komen.
Nu ben ik inmiddels 65 dagen verder en heb zojuist 1 zaadje van de plant genomen, deze is mooi lichtbruin en ziet er op het eerste oog goed uit voor zover ik kan beoordelen.

Ik kan via internet weinig vinden over het kweken van zaad en het oogsten hier van. Mijn vraag is vrij eenvoudig: hoe kan men zien of de zaden rijp zijn voor de oogst / blijft de bloei periode gelijk m.a.w. ook 9 weken?

Profiel  

Auteur Bericht
 Titel: Re: Oogsten van zaden
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2010 16:26 

Normaalgesproken wanneer zaden rijp zijn, "springen" ze uit de hoesjes.
Wanneer de hoesjes dus open staan en de zaden eruit vallen wanneer je de plant schud, zijn ze zo rijp als ze maar kunnen worden.

Iets eerder oogsten kan ook, maar mijn advies is, wacht in ieder geval tot al een aantal hoesjes open zijn. Dan krijg je het grootste aantal bruikbare zaden.

Profiel  

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2010 16:51 

Bij mij zijn de meeste hoesjes open, enkele hoesjes zijn zelfs helemaal bruin al.
Ik kan er wellicht een foto van plaatsen ter illustratie?

Profiel  

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2010 17:17 

Heb snel wat foto's genomen, ze zijn hier te zien:

Plant volledig: http://img27.imageshack.us/f/plantvolledig.jpg/
Zaden: http://img3.imageshack.us/f/zaden.jpg/
Bruine zaadhoes: http://img707.imageshack.us/f/zaadhoes.jpg/

Heb je hier wat aan wellicht?

Profiel  

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2010 19:04 

Ziet er vrij ok uit. Wanneer je aan de plant schud, laat ze de rijpe zaden vallen. Zo kun je eventuele nog niet uitontwikkelde zaden er nog aan laten zitten.

Ik zie ook dat je met led bezig bent, wat is daar je conclusie over zover?

Profiel  

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2010 20:14 

Als ik er aan schud vallen een geen zaden meer uit op dit moment. 2 zijn er gevallen maar meer niet nog.

Wat betreft LED: ik doe hier een klein experiment mee inderdaad.
Ik kan hier nog geen eenduidige conclusie over vormen, ik heb nog niet voldoende getest op dit moment. Tevens is de opzet van mijn experiment erg klein waardoor het nog wel een half jaar tot een jaar kan duren voordat ik zover ben dat ik een conclusie kan vormen. Het nadeel hiervan is natuurlijk ook dat er over een jaar wellicht enorme vorderingen op technisch gebied zijn ten aanzien van LED technologie.

De enige conclusie die ik hierover tot nu toe kan trekken is dat conventionele LED's (3mm en 5mm) te inefficiƫnt en tevens te kostbaar zijn om als assimilatie verlichting te gebruiken op grote schaal. Op kleine schaal is het goed inzetbaar maar dan moet je denken aan een enkele vierkante meter. Een bijkomstig probleem op kleine schaal is dan vervolgens de stroomvoorziening. Om deze niet te veel te laten fluctueren is het weer relatief kostbaar waardoor het ook op kleine schaal toch te duur kan worden.

Maar voor liefhebbers (zoals ik) van solderen en experimenteren is het gewoonweg erg leuk om een LED lamp zelf te ontwikkelen en er vervolgens een paar mooie grammen mee te kweken. Het is duurder dan een simpele spaarlamp (ja want ook daar kan je als je de juiste hebt prima wiet op kweken!) maar wel technische gezien vele malen interessanter.

Wat betreft de spaarlampen waar ik hier op doel zijn gewone "stick" spaarlampen zoals men in huis ook gebruikt. Deze gebruik ik onder andere zelf ook als experiment:
- Philips MASTER PL-E 33W 827 E27
- OSRAM DULUX EL (longlife) 23W 860 E27

De osram gebruik ik momenteel voor mijn moederplant en het wortelen van stekken van deze zelfde moederplant.
De philips gebruik ik voor de bloei maar hier heb ik nog geen oogst van gehad momenteel, hij is nog maar net in gebruik.

Profiel  

Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2010 02:10 

Tja, laat ik het dan zo zeggen, wanneer je mooie bruine zaadjes ziet in al wat geopende hoesjes, is je oogstmoment er.

Ik heb zelf ook een en ander gelezen over het led verhaal, en vond de theorie achter het enkel op een aantal bruikbare golflengtes belichten zonder groen spectrum (wat door de bladeren gereflecteerd wordt, anders zouden ze niet groen zijn) en zo energie te besparen op licht dat niet gebruikt wordt, erg interressant.

Van wat ik tot nu toe gelezen en gezien heb, is de techniek nog niet volwassen genoeg om een goed resultaat te behalen waneer je het vergelijkt met HPS.

Ik ben nog wel geinteresseerd in een goed verslag over zo'n led-it-flower. Dat is van wat ik gezien heb van ledverlichting, toch wel het meest serieus qua vermogen en lichtopbrengst.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ]